Zwolle heeft vijf stadsdelen en zeventien wijken. Elke wijk heeft zijn eigen uitstraling, sfeer en bouw. Ieder stadsdeel heeft een wijkservicepunt. Hier werkt een team dicht bij de inwoners van hun stadsdeel. Wijkmanager Marlon Berends, wijkregisseurs Jurrien Stroomberg en André Verhagen en wijkmedewerker Laura Krosman vormen samen wijkservicepunt Midden. Zij zijn voor de inwoners van de Binnenstad, Assendorp, Kamperpoort, Veerallee en Hanzeland het eerste aanspreekpunt als het gaat om de leefbaarheid in het stadsdeel, bijvoorbeeld op het gebied van groen, sociaal en veiligheid.
‘We werken samen met de bewoners, partners en ondernemers van stadsdeel Midden om de buurten en wijken mooier, veiliger en groener e maken. Maar ook werken we aan sociale aspecten zoals ontmoeting en het versterken van bewonersinitiatieven. Marlon: 'Ik vind het vooral belangrijk dat inwoners zich gehoord voelen en dat we samenwerken aan een fijne leefomgeving. En dat ze weten dat ze bij ons terecht kunnen met vragen of ideeën om de leefbaarheid te verbeteren. We hebben regelmatig contact met wijkwethouders Paul Guldemond en Anja Roelfs om ze op de hoogte te houden wat er speelt in onze wijken. Ook werken we nauw samen met het Sociaal wijkteam, Travers Welzijn, Sportservice Zwolle, Wijz, de wijkagenten en de woningcorporaties’.
MijnWijk
‘Samen met inwoners zorgen we voor een fijne leefomgeving. Denk bijvoorbeeld aan het vergroenen van een straat, de inrichting van een speeltuin of het ontwerpen van een kunstobject. Wanneer je een idee hebt voor jouw buurt of straat en samen met je buren aan de slag wilt kun je dit idee op www.zwolle.nl/mijnwijk plaatsen. Er is veel mogelijk om samen een initiatief te starten en wij helpen je graag met de aanpak. En het is gelijk een leuke manier om je buren beter te leren kennen’, leggen wijkregisseurs André en Jurrien uit.
Verschil maken
Laura: ‘Wat ik het mooiste vind aan mijn werk als wijkmedewerker, is het directe contact met bewoners. Ik hoor verhalen en denk graag mee over hoe we samen dingen kunnen verbeteren. Soms begint het met een klein idee of een simpele vraag, en dan is het geweldig om te zien hoe dat uitgroeit tot iets waar de hele wijk plezier van heeft. Ik ben graag de schakel tussen bewoners, collega’s en partners in de wijk. Samen maken we het verschil.’
Contact
Wijkservicepunt Midden is gehuisvest in het stadhuis (Grote Kerkplein 15). Bewoners kunnen hier terecht met vragen en ideeën. Het gaat hierbij onder meer om beheer en onderhoud van de openbare ruimte, leefbaarheid en veiligheid, informatie over voorzieningen en organisaties in de wijk. Het wijkservicepunt is telefonisch bereikbaar via nummer 14038, maar je kunt ook een mail sturen naar stadsdeelmidden@zwolle.nl
Meldingen
Fijn wonen in je wijk betekent ook dat je bij de gemeente terecht kunt met je melding of klacht over wegen, stoepen, verlichting, groen, riolering, afval, speel- en straatmeubilair. Dit kan online via www.zwolle.nl/meldingen of telefonisch via 14038.
Foto v.l.n.r.: Jurrien Stroomberg, Laura Krosman, André Verhagen en Marlon Berends.